Välkommen till min blogg

här försöker jag tömma min hjärna, alla tankar som snurrar runt och runt. jag är varken mer eller mindre, bättre eller sämre utan helt enkelt bara Jag.

man lär sig något nytt varje dag...

Publicerad 2007-09-24 12:37:15 i Allmänt,

image8


Ja så är det verkligen, satt lite lugnt på msn idag och snackade med en polare som bor i sollefteå,satt och snackade om att han började sent idag på jobbet (11), jag antog självklart att han hade försovit sig eftersom han verkar vara rätt duktig på det men själv höll han stenhårt på förklaringen att han ska jobba till 8 ikväll och därför börjar sent.jag tyckte iaf inte att det lät så kul att jobba så sent och då kläcker han ur sig den konstigaste kommentar jag har hört på länge "Tjae, eftermiddagen blir mer lök än vanligt." jag blinkade några gånger och funderade över om jag hade läst rätt. Vad har lök med det hela att göra? självklart blev jag tvungen att fråga och fick svaret "ja, att löka - inte jobba speciellt hårt.".så jahapp,där ser man.tydligen så lär man sig något nytt varje dag, men jag fattar fortfarande inte vad lökar har med saken att göra.måste vara en sån där sörlänningsgrej helt enkelt. själv trodde jag att lök bara användes som benämning på lökväxten som jag rätt fekvent använder när jag lagar mat,kollade därför upp detta på wikipedia och där stod det :

Lök kan ha flera betydelser:

  • en växtart som även kallas gul lök (Allium cepa)
  • ett växtsläkte, lökar (Allium), och även benämning på flera arter som ingår i släktet
  • en del av en växt som finns under jorden
  • purjolök
  • rödlök

det står ingenting om att lök skulle vara benämning för att inte jobba speciellt hårt,så alltså konstaterar jag att det måste vara något min älskade polare har kommit på alldeles själv bara för att virra bort mig från frågorna om hurvida han hade försovit sig eller inte i morse ( vilket jag fortfarande tror att han gjorde)

men ja, man lär sig något nytt varje dag iaf och jag fick mig då ett gott skratt som kommer att räcka hela långa dagen:D


Rättelse: tydligen så var min kära vän mkt bättre på att googla än mig och hittade det här på http://www.susning.nu/ :

Löka är ett slanguttryck för att slöa som framför allt används i stockholmsområdet, och bland lumpare/värnpliktiga i försvaret.

I skåne med omnejd kan löka även tolkas som att svettas och som att, med den nordöstskånska terminologin, släppa en riktigt sur "lögamörsare" (lökfis).
 
så ursäkta kära läsare men jag hade fel,den här gången... ;)  (men jag hade säkert rätt om försovningen) :D

Kommentarer

Postat av: szkw

Publicerad 2007-09-24 18:28:20

Lökar är bröst med, icke att förglömma!

Postat av: Azze

Publicerad 2007-09-25 12:27:05

Juuust det!
Hear hear!

Postat av: Emma

Publicerad 2007-09-30 20:23:36

men det förklara väl saken.. Används mest i stockholmsområdet och av lumpare :P haha
det med svetten var mer vettigt.. Eftersom det blir svettlökar ;P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kaffo

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela