Välkommen till min blogg

här försöker jag tömma min hjärna, alla tankar som snurrar runt och runt. jag är varken mer eller mindre, bättre eller sämre utan helt enkelt bara Jag.

rykten

Publicerad 2011-06-27 11:08:53 i Allmänt,

jag var med om en sak för ett tag sen som fick mig att grubbla, kanske för att det på något sätt ledde till mig själv, hur jag har fungerat.

Det var en händelse där en människa skämdes, över något som jag verkligen inte tycker man behöver skämmas för.

Det handlade om ett besök på bolaget, där en gemensam bekant hade handlat tre plattor öl inför semestern och det kom upp i närheten av en lokal präst.

varför skämdes den andra människan för att prästen hörde det? jag frågade och fick svaret att prästen hade varit instabil sista tiden, att den la sig i sådant som inte angick den, fördömde och hade åsikter om saker som den inte ens har med att göra.

Bara för att en människa av någon anledning själv mår dåligt, så ska det väl inte berättiga att den sprider rykten, baktalar och fördömer andra? och varför har den rätt att döma någon för att den går på bolaget? och det riktigt trista var att se hur den andra människan på något sätt blev tillintetgjord och arg, se hur skammen spred sig genom kroppen.

jag såg och anade det men kunde på något sätt inte föreställa mig att just den personen skulle skämmas över en sådan trivial sak som att dennes livskamrat gick på bolaget. Speciellt inte pga en präst som har alldels för lite att göra eftersom den tycker att sådan är något att bry sig eller skvallra om.

Men på något sätt kan jag såhär i efterhand förstå varför denna människa skämdes, för så fungerade jag också förut, så fungerar jag väl ännu lite. Jag har skämts över otroligt mkt, både stora och små saker, som tex att jag har börjat om att röka.

Men vad tusan! världen går inte under av att jag röker, och det är förjävligt att man ens ska behöva skämmas, att man på något sätt har blivit så påverkad av sin omgivning så man tror att man måste vara på ett visst sätt för att räknas som en "god människa" .

Att man helt plötsligt inte får vara mänsklig bara för att man måste passa in i en mall, och att man ska måsta anpassa sig till andra, böja sig efter vinden och ändra på något som inte behövs ändra, bara för att folk annars skvallrar och fördömer, och det ska tydligen vara giltigt, bara för att dom mår dåligt.

Men hur dåligt får dom inte människan som skäms att må? varför ska den känna att den har gjort/gör något fel fast det inte är så.

Okej att alkohol inte är bra för en människa och det finns många debatter om hurvida inte det också borde göras olagligt.

Men alltså!

Det är INTE olagligt, det är inte på något sätt förbjudet att handla öl till sin semester så varför ska den människan känna att den måste skämmas för det? varför ska den bli nertryckt och orolig? måsta akta sig för vem som får reda på något som är normalt, till och med ganska vanligt förekommande.

jag kan lova att dom inte är dom enda som köper öl till sin semester. Så varför skämmas? tydligen enbart för att prästen mådde dåligt och antagligen kommer att sprida ut det där överallt i sin närhet, men varför måste hon göra det? och hur är folket som lyssnar och har en åsikt om det funtade? varför ska någon anse sig ha rätt att kommentera någon annans vanor som inte är speciellt annorlunda.

En sak om dom hade handlat tjack till semestern, men det gjorde dom inte, det handlade om alkohol.
Och även om dom hade handlat tjack, vad har prästen med det att göra? och vad har alla dom som lyssnar på hon med det att göra?

och även om det gällde tjack så hade en vettig människa inte spritt det vidare, skvallrat, anklagat eller fördömt. den hade gått och anmält det till polisen och låtit dom ta hand om det.

jag blir så tokig på alla rykten, vad tusan. jag har själv så många gånger i livet lyssnat på sådana och även spritt vidare, men någon gång måste man växa upp. och åtminstone försöka sluta med sådant, sluta lyssna på skit och istället försöka sprida positiva saker/ upplevelser om folk.

För det känns bättre att berätta om hur underbart kul jag tycker att någon är, istället för att smitta ner luften med negativa ord och åsikter konstant.

Jag blir så arg på att folk ska kunna göra sådär, och att så många inte har styrkan att stå emot, att säga och inse att det är fel när folk pysslar med sådant där.

Och framförallt så gör det ont att se folk jag bryr mig om, tryckas ner, och inte klara av att borsta av sig det, stå rakryggad och säga ja, vi handlade på bolaget. och?! det är inget du ska bry dig om.

jag vill bara kunna ge dom styrkan att stå på sig, och verkligen KÄNNA att det inte är dom som gör fel, utan det är dom som anklagar och sprider vidare som gör totalt fel.

kanske blev det på något sätt att jag nu anklagar dom som skvallrar och mobbar/ sprider ut och förvränger. Men egentligen inte.

Att få någon annan att må dåligt för att man själv gör det är inte okej, och ska inte behöva vara det heller.

Sen tror jag alla behöver lära sig en viss distans, att sluta skvallra om och anmärka på allt som alla andra gör.
Som fokus ska man nog ha att se om sig själv först och ta hand om dom/det man älskar och bryr sig om.

Fast jag måste iaf säga till mig själv, till världen. att jag inte tycker det är okej att skvallra.

Folk som tycker det är okej bör använda tiden till något bättre, tex försöka ta itu med sig själv och problemen som gör att man känner detta behov av att trycka ner andra och sprida en massa skit.

På något sätt känns det som att jag kastar sten i glashus nu, bara för att jag inte har varit en icke ryktesspridare och säkert inte helt kommer att kunna att vara det i framtiden, men jag har åtminstone kommit så långt så jag kan undvika 90 % av ryktena, men någon gång kommer även jag att försäga mig.

Men det betyder inte att jag inte tycker det är fel att göra det, det är väl den här jäkla mänskliga biten som alla har, och därför vet jag att folk kommer fortsätta sprida rykten, för det är väldigt mänskligt. Men jag hoppas att folk försöker stanna upp och tänka innan, och att alla aktivt försöker hindra sig själv från att sprida sådant i framtiden, och inte medvetet och med ont uppsåt sprider allt dom hör och ser bara för att.

Som sagt, bara för att man själv mår dåligt så är det ingen bra grej att få andra att göra det.
Det är absolut inget som hjälper en själv och för att verkligen kunna må bra så kräver det att man tar steget och börja titta på sig själv, och inte alla runt omkring en.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kaffo

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela