Välkommen till min blogg

här försöker jag tömma min hjärna, alla tankar som snurrar runt och runt. jag är varken mer eller mindre, bättre eller sämre utan helt enkelt bara Jag.

vargar...

Publicerad 2011-03-06 12:17:28 i Allmänt,

Jag började fundera på en sak, såg just en bit av filmen misa mi. Den handalde om en tjej som ville rädda två vargungar vars mamma hade blivit dödad av tjuvskyttar. När den var slut så diskuterade jag och jens lite, eller funderade kanske man mer ska säga, om vargjakten. jag har nu inte så stor koll på det här ämnet så vad som är exakt fakta utelämnar jag men jag känner iaf att även om det är problem för samer och boskapsägare med vargar [nu skriker säkert min släkt av chock] så tycker jag inte att det som sker i sverige nu är rätt.

Det jag har hunnit uppfatta är att många har propagerat för jakt på varg för att hålla nere antalet men när dom fick göra det så "fuskade" dom.

Vargar parar sig för livet, vad jag vet så finns det ingen annan art som gör det. Och det har jägarna vetat om, så om vi säger att dom tex har tio vargar som dom får skjuta, då tar dom och skjuter en ur varje par. På det sättet har dom dödat 20 vargar i princip och alla deras avkommor som dom hade fått.

Det är juh systematisk utrotning! och det är inte acceptabelt. kan dom inte följa regeler? och vem har sagt att någon har rätt att utrota något på våran jord? vem ska ha rätt att säga att vargar inte får leva? dom finns av en anledning, samma sak med allt här i världen. till och med ondska.

Och för mig känns det här som ren ondska. Som sagt, vargar parar sig för LIVET, det betyder alltså att om man tex dödar hanen i ett par, och honan får gå resten av sitt liv och sakna han, lida och vara ENSAM! det är inte okej, om man nu får skjuta 10 vargar, vilket kanske behövs, det finns juh säsongsjakt på allt, älg, björn, ripa mm och det verkar fungera. Men om man nu ska skjuta vargar, då ska man inte fuska! för det här är inget annat än rent fusk. Skjut dom parvis, var lite mänskliga för tusan och gör åtminstone dom den tjänsten.

Tänk om någon skulle komma och döda din make/maka, skulle inte du lida? skulle inte du få en oöverkommelig hjärtesorg? det skulle då jag och jag vill inte och har inte tänkt utsätta någon för det, och vill inte att någon ska behöva bli utsatt för det.

varför då ta och systematiskt utsätta vargar för det?

Nej jag gillar det verkligen inte och stödjer det inte. dom som inte kan hålla sig till reglerna ska inte spela, eller leka. hur man nu vill uttrycka det. så ge fan i att jaga om ni inte kan sköta det mer humant.

nu blev jag nästan arg, gah. men . nu har jag åtmonstone fått ur mig det. som sagt. jag säger inte att mina funderingar helt stämmer med fakta för jag klarar inte av själsligt att fördjupa mig mer i det. Men det här är min åsikt, och för mig är den korrekt, mer krävs inte.

För sen så äter juh ingen vargarna heller, inte vad jag har hört. en sak att döda för mat. men att döda bara för att döda, ja det likställer väl människan med hitler. iaf i mina ögon. systematisk utrotning, kom ihåg det!

Vad skiljer det här från hitler? han åt juh inte heller det han dödade utan han ville bara utrota, som dom här jägarna [säger inte alla jägare] som inte kan hålla sig till reglerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kaffo

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela