Välkommen till min blogg

här försöker jag tömma min hjärna, alla tankar som snurrar runt och runt. jag är varken mer eller mindre, bättre eller sämre utan helt enkelt bara Jag.

uppgift nio: min tro

Publicerad 2010-12-16 09:11:30 i Allmänt,

Först och främst ska jag bara säga att jag vet att jag ligger efter lite med att pricka av listan.skyller det på syrran,max och jens för ingenting är juh mitt eget fel! ;D nej men skämt åsido, jag har haft lite fullt upp med diverse.

men nu! : punkt nio, min tro.

Undra hur tusan jag ska förklara den, jag räknar mig väl egentligen som agnostiker, det känns som att det träffar bäst om jag ska föröka kategorisera in min tro som egentligen är rätt blandad. Jag kan inte säga att jag rent av tror på en kristen gud och jesus utan jag är juh lite så att det varken går att bevisa eller dementera hurvida gud finns, jag väljer dock att inte säga någon specifik religion eller så för min tro är juh faktiskt bara min tro.

Jag tror på vättar,troll,hustomtar,andar,skyddsänglar och en sorts högre makt som jag inte har någon benämning till. Jag tror att om man gör gott mot andra så får man bra tillbaka, lite karma ungefär osv.

Man kan väl konstatera att min tro är en jäkla vild blandning av dom flesta religioner som finns och jag lider inte av det utan det här är perfekt för mig.

jag ber inte böner utan jag slänger en tanke till världen typ och hoppas på att det ska balansera sig så att det blir något bra utav det hela.

orsak/verkan, att allt har en mening och att man ibland måste vänta ett tag för positiva resultat kör jag hårt på. tycker att i min värld så låter det logist och bra, vettigt på något sätt.

Jag är iaf grymt glad över att mamma och pappa aldrig har tvingat på oss något inom religion utan vi har pratat om det öppet, funderat,spekulerat och hittat något eget som jag håller kvar som sen gäller för just mig och kanske inte någon annan.

när jag var liten och sov hos mormor och morfar bad vi alltid :

"gud som haver barnen kär se till mig som liten är vart jag mig i världen vänder står min lycka i guds händer, lyckan kommer lyckan går du förbliver fader vår. amen"
[fast "den gud älskar lyckan får" var också vanligt förekommande ;D]

för mig har det aldrig varit något religiöst riktigt i det utan mer en trygghetsgrej, en mysgrej som var rutin att göra där, den ger mig fortfarande en härlig känsla bara jag tänker på den.

För övrigt, nu var jag juh tvungen att googla den där bönen för jag hade för mig att jag har hört att den egentligen är längre så kolla vad jag hittade! :D

Versionen i svensk söndagsskolsångbok 1908

1.
Gud som haver barnen kär,
se till mig som liten är.
Vart jag mig i världen vänder
står mitt väl i dina händer.

2.
Lyckan kommer, lyckan går,
Vem är den som lyckan får?
Jo, det barn, som gärna lyder
Och Gud Faders lära pryder.

3.
Vad jag, bristfull, arm och svag,
Mot dig syndat denna dag,
Herre, mig förlåt och rena,
Ty du är min hjälp allena!

4.
Under nattens stilla tid
Låt mig vila ut i frid!
Sänd din ängel till vår hydda
Att oss från allt ont beskydda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kaffo

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela