Välkommen till min blogg

här försöker jag tömma min hjärna, alla tankar som snurrar runt och runt. jag är varken mer eller mindre, bättre eller sämre utan helt enkelt bara Jag.

röd/grön regering= förlust eller vinst.

Publicerad 2010-05-04 09:46:08 i Allmänt,

har suttit och läst en artikel i piteåtidningen gällande politiken nu, och förlusten med en röd/grön regering, vilket som huvudsak näms vara nedläggning av k4 och f21 och bensinprishöjning,för mig handlar juh lite om prioriteringar, dom senaste årens förändringar har i det stora hela för majoriteten av befolkningen inte blivit bra eller på något sätt optimalt, det går inte att komma ifrån hur mkt man än försöker dölja det faktumet via att dra fram alla sk " negativa" förändringar det kommer att bli om en rödgrön regering gäller från och med hösten.Om man ska se krasst på det så har sverige ingen riktig användning för ett försvar, förutom om man ser på hjälpinsatserna och sen "äran" med att ha relativt breda och viktiga kunskaper/specialiteter.

Jag är uppväxt med försvaret och har hört dom flesta åsikterna och funderingarna runt försvarspolitiken i Arvidsjaur.Min far är en av dom som är sk oumbärliga, som har spenderat hela sitt liv i försvaret, som har otaliga utbildningar och erfarenheter och även en specialitetsinriktning som han är en av dom få som har orkat skaffa/haft möjlighet att förärva genom många,många år i ständig utbildning/vidareförande/uppoffrande och faktiskt tur,men framförallt intresse och diverse utväxlingar,(ni fattar vad jag menar)den expertisen han har behövs fortfarande för att dom ska kunna fortsätta att utbilda vissa länder inom olika områden och på det sättet göra chansen för en eventuell världsfred via olika metoder och kunskaper som inte inbegriper en ren slakt utan mer chansen att minimera skadorna osv och det tycker jag ska finnas kvar, och speciellt möjligheten att dom ska kunna föra vidare sina kunskaper till några få i sverige som kan ta efter utbildningen till länder osv när dom äldre dör, men det krävs inte flera tusen värnpliktiga som bara ska göra en obligatorisk utbildning i några år helt enkelt för att det bara är så, många går igenom utbildningen och tittar aldrig tillbaka på den, dom spenderar inte något av sitt resterande liv inom försvaret på något sätt och för mig känns det som ett riktigt slöseri då, varför bekosta en utbildning som ingen använder sedan, lägg hälften av pengarna på en fjärdedel av dom och endast dom som verkligen vill och tänker fortsätta sen och ge dom en riktigt bra utbildning, som sverige kan tjäna på via utbyten av utbildningar med andra länder osv, men slösa inte flera hundratals tusen på värnpliktiga som ska gå överlevnad,/flera dagsmarscher/tältande/låtsaskrig osv för att sedan hamna på ett kontor resten av sitt liv, sluta tänka att dom är bra att ha utifall att sverige skulle hamna i krig,eller råka ut för någon form av katastrof, inse att med det vi har nu skulle vi ändå vara chanslösa om det hände så varför slänga pengar i sjön?  Jag vet dom positiva grejerna med att ha kvar dom spillrorna av det ursprungliga försvaret som vi för nuvarande har, men är det värt att kämpa för att behålla det på bekostnad av min mormor/farmor/farfar/morfar? deras vård,chans till några drägliga sista år utan ett beroende av soc,deras rätt efter alla år att ha lite möjligheter och någon form av vardaglig lyx, och är det värt att ens barn ska få sämre hjälp/kunskaper/möjligheter och chans till en uppväxt med allt vad det innebär utan att måsta bombarderas i tidig ålder med att det är skillnader mellan barn och barn, beroende på vilken skola tillslut barnens föräldrar har råd att sätta dom i. Eller att om man bor i fel del i landet så ska man få sämre förutsättningar.Eller om barnet har speciella behov, ska det inte få den hjälp den behöver? för mig känns inte det rätt, då känns det som att utvecklingen har gått bakåt, tillslut har man återigen folk i vuxen ålder som kanske inte kan läsa eller skriva, man har äldre som blir inlagda,avtagna sin frihet och instiutionerade för att man inte har resurser att hjälpa dom med tex hemtjänst eller liknande för att dom kanske ska få avsluta sitt liv i sitt hem. dom får istället spendera sina sista år utan privatliv,liggandes i en sal med massor av rumskamrater för att ingen har pengar/tid/utbildning för att ställa upp för dom.

Sen samma sak det här med att bensinpriset höjs med 49 öre, för en norrlänning som kanske är beroende av bensin för att ta sig till och från jobbet så känns det i plånboken, men då kommer man tillbaka till prioriteringar, det kanske är värt det? det finns alltid billigare färdalternativ,sen har man rätt till avdrag och ersättningar på vissa jobbrelaterade resor. och om man har 10 mil enkel väg till jobbet så kanske man ska fundera på att flytta? sen fungerar busstiderna rätt okej så dom flesta kan åka buss, dom enda jobben man verkligen är beroende av egen tillgång till bil på är juh bla hemtjänsten,som ändå inte kommer att finnas kvar så många år till om högern får sitta kvar

Jag tycker det är jäkligt bra av vänsterblocket att åtminstone vara ärliga om hur det ligger till nu, sverige har hamnat i något väldigt avgörande nu för våran utveckling, som kommer att avgöra om vi tillslut kommer att bli ett U-land, amerikansk kopia eller ett optimalt och bra land där alla behandlas lika och som kan användas som en mall för andra länder. allt beroende på valet i år. Vi har redan sett vars det har barkat dom senaste åren. utan att gå in på detaljer, tycker en sund människa att kvaliten på sverige,styret,möjligheterna osv verkligen har blivit bättre dom senaste åren om man ser på det stora hela? Jag säger iaf nej. Det barkar stadigt utför anser jag, frågan är bara om man kan vara nog så osjälvisk att inse det, kan man överge sin egen lyxkonsumtion/liv för att göra det bättre för andra, på bekostnad av att du måste leva på tillgångar som en "svensson" människa har, istället för att vara herre på täppan och köra dina lyxavdrag och diverse och titta ner på majoriteten av befolkningen, dina grannar, kanske till och med din släkt.kan du känna att det är värt den uppoffringen? eller vill du leva ett liv i lyx på en guldplatå alldeles ensam medans resten av befolkningen lider och kämpar för en idealism som du övergav när du valde att sätta dig där uppe.?

jag säger inte att allt det jag har skrivit nu täcker alla områden eller representerar alla människor, det representerar mig, och folk närmast mig som har velat diskutera,fundera och ifrågasätta.

för mig är valet självklart, som mitt politiska motto alltid har varit, jag röstar inte för något( för inget alternativ är någonsin så optimalt) utan jag röstar alltid mot.

jag vet vad jag inte vill ha, jag vill inte ha högerblocket i fyra år till så därför röstar jag på det som för mig uppfattas som det minst dåliga alternativet vilket uppenbart då är vänsterblocket, så länge vänsterblocket vinner så skiter jag fullständigt sen i exakt vilket parti av vänsterblocket som får majoriteten av rösterna, så länge jag slipper högern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kaffo

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela