Välkommen till min blogg

här försöker jag tömma min hjärna, alla tankar som snurrar runt och runt. jag är varken mer eller mindre, bättre eller sämre utan helt enkelt bara Jag.

Medicinering

Publicerad 2013-10-02 17:53:00 i Allmänt,

Igår påbörjade jag min ADHD medicinering, fick ritalina utskrivet men dom hade inte det inne på apoteket så istället fick jag Medikinekt.Jag kan då säga så här mkt, efter första tabletten så var det verkligen en AHA-upplevelse, jag har nog aldrig känt mig så lugn i hela mitt liv. Det var som att allting stannade upp/stillades och det fanns inget som pockade längre eller stormade i varken kropp eller skalle. Jag tror faktiskt inte att jag innan riktigt har insett att jag har varit som jag har varit. Jag har som jämnt levt med det så för mig har det varit normalt. Nu sitter jag mest och är förundrad och grubblar på om det är så här folk utan ADHD/ADD har det, vilken harmoni dom måste ha. Det första tecknet på att medicinen verkar hjälpa påpekade faktiskt Sebstian, efter ca en timma så satt jag och surfade på datorn och skrev då han ställde mig en fråga och jag svarade utan att tänka på det speciellt mkt. Då utbrister han:" Men du! insåg du vad du nyss gjorde, du svarade mig samtidigt som du skrev på datorn. Det har du aldrig kunnat göra förut, tidigare har du bara varit tyst och efter ett tag frågat:" vad sa du"?, eller så har du bett mig vänta tills du har gjort klart det du höll på med".

Jag blev faktiskt lite förvånad och när jag tänkte efter så stämmer det ju, tidigare har jag aldrig klarat av sånt, då har jag bara blivit splittrad och ofokuserad om någon har pratat med mig när jag har hållit på med något, vilket har lett till irritation som har fått gå ut över personen i fråga.

Vilken skillnad alltså!

Samma sak idag, då upptäckte jag ännu en sak som bekräftar det, jag ringde och pratade med mamma medans jag hade TV:n igång och när vi la på luren så insåg jag att wow! Jag lyckades ha full fokus på vårat samtal utan att behöva slå av TV:n eller gå till ett annat rum, utan att behöva bli splittrad över huvud taget. Alltså inser ni hur fantastiskt det känns?!

Jag har nog inte insett tidigare att just såna saker faktiskt har varit ett problem för mig, just det här att jag lätt störs av grejer, tappar fokus och därigenom blir irriterad. Insikt känns som ett ständigt inslag just nu.

Just det här lugnet chockar mig lite, jag pratar inte oavbrutet längre, jag springer inte och kollar i kylen hela tiden av ren rastlöshet, jag har inte en miljard tankar och idéer i skallen längre utan jag är helt enkelt bara harmonisk, sjukt harmonisk. Känns nästan lite skumt, som att det egentligen är fel. Men det är nog bara en vanesak. Ta till exempel det här med att läsa, jag har alltid älskat att läsa och kan nog räknas som en riktig bokmal, så jag har som aldrig tänkt att jag har haft några problem med det, men idag har jag märkt skillnaden. Jag har kunnat läsa i över en timma utan något annat i tanken, utan att behöva läsa om en text flera gånger och utan att kolla på TV:n, väggen, telefonen eller fötterna stup i kvarten. Vilken skillnad. haha

Det som däremot har varit negativt är att jag har fått lite biverkningar, som leder till att jag har lite svårt att göra det jag ska. Igår fick jag riktigt mkt darrningar efter någon timma, vilket gjorde att jag knappt kunde hålla i en mugg.Motoriken är helt off och jag känner mig rätt instabil när jag ska gå. Min mage totalhavererade, vet inte om det berodde på medicinen eller något annat, har ju dessutom IBS så man vet ju aldrig. Jag blev iskall om händerna, fötterna och näsan, iofs var det ju inte riktigt något som störde, inte heller idag. Man äger ju faktiskt sockar och vantar. Däremot det där med skakningarna och motoriken är faktiskt ett problem, men det ska gå över när kroppen väl har vant sig vid medicinen.
Sen så blev jag ganska muntorr igår, idag har jag däremot inte alls varit det. Jag ser till att dricka mkt vatten vilket dock leder till att jag får springa på toa i tid och otid men det kan jag leva med :)

Det ska verkligen bli intressant att se hur den närmaste tiden kommer att se ut. Eftersom jag har gjort en gastric bypass så var inte concerta ett alternativ för mig eftersom tabletter inte stannar så länge i min magsäck. Så nu testar vi den här medicinen och doseringen kommer verkligen att bli lite småintressant att lyckas med. Jag kommer att behöva ta tabletterna mer ofta pga operationen, eftersom effekten blir minskad jämfört med en icket opererad person. Också kommer jag kanske bli tvungen att ha rätt höga doser per tillfälle som jag tar, men allt sånt där kommer ju att bli bra i slutändan när vi har hunnit pröva oss fram ett tag. Jag har stor tillit till min läkare och efter alla år så vet jag att hon kan sin sak.

Nästa vecka kommer medicinen att ökas så fram tills dess får jag känna efter och skriva ner hur jag upplever det hela, hur länge effekten sitter i, positiva grejer, negativa grejer osv.

Jag är iaf inte orolig för att jag kommer att få problem med blodtrycket osv som många tydligen får, jag har ju ganska lågt så det oroar mig inte alls. i måndags hade jag 110/50, och pulsen låg på 57 så det är ju bra :)

För övrigt så skulle hon skicka en remiss till sjukan för att göra en EEG, hon var lite ställd över att min minnesproblematik aldrig har utretts när jag var yngre så hon tyckte verkligen att det var dags nu. Jag har ingen aning om vad dom gör när man ska utreda sånt men hon tyckte iaf att vi skulle börja med EEG innan vi går vidare till hjärnröntgen. aja, det blir nog bra i slutändan :)

Nu måste jag nog sluta skriva dock, det är dags att trycka i mig lite mat och ta medicinen och sen hiva mig ut på en promenad och försöka jobba lite med motoriken, det bör ju gå att få den att fungera normalt på något sätt, trial and error typ, tur att jag har sebastian att stödja mig på åtminstone.

Ha det så bra alla och kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kaffo

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela